Waarom DIVI?

DIVI 10% OFF

WAAROM IK ZELF MIJN WORDPRESS WEBSITE HEB GEBOUWD MET DIVI

 

In dit artikel kun je lezen waarom het zelf bouwen van een WordPress website met het thema DIVI zo’n goed idee is. Belangrijke redenen zijn: het is goedkoop, je bent flexibel en je kunt je website in je eigen tempo ontwikkelen. Ook leg ik uit waarom ik gevallen ben voor het WordPress thema DIVI, en ook voor mijn hostingprovider Siteground trouwens. Ik leg je uit welke acht stappen je moet nemen als je je website gaat bouwen. Denk aan het aanvragen van een domeinnaam, het kiezen van een hostingprovider, WordPress installeren, een WordPress thema kiezen en uploaden, en daarna een pagina maken. Vervolgens kun je nog een inschrijvingsformulier toevoegen en meerdere pagina’s maken. Ben je geïnteresseerd in DIVI? Door te klikken op bovenstaande link krijg je een korting van 10%.

Opmerking vooraf: in dit artikel deel ik mijn enthousiasme voor mijn WordPress-thema Divi en mijn hostingprovider Siteground (en ook over de email-serviceprovider Mailerlite). De links in dit blog zijn affiliate-links, dat betekent dat ik een commissie verdien als je het thema of de hosting koopt via de links in dit bericht – als je dit doet, bedankt voor je steun! Het geeft mij de mogelijkheid om bijvoorbeeld de gratis cursus te ontwikkelen, die je op deze pagina vindt. Voor alle duidelijkheid: mijn enthousiasme is oprecht en zelfs als ik geen affiliate was, zou ik dit artikel nog steeds hebben geschreven en het zou er precies hetzelfde uitzien ;-). 

(Oja: als je wilt, kun je het DIVI-thema met 10% korting aanschaffen via deze link). 

Waarom zelf doen, waarom WordPress, waarom DIVI, waarom Siteground?

Het afgelopen jaar heb ik meerdere websites gebouwd, voor verschillende van mijn projecten: onder andere een website over het laatste boek dat ik heb geschreven, en ook een website over mijn kunstprojecten

Daarbij realiseerde ik me opnieuw hoe blij ik ben dat ik mijn WordPress-websites zelf heb gebouwd. Daardoor heb ik geleerd hoe ik met WordPress moet omgaan en ken ik ook mijn WordPress-thema Divi van binnen en van buiten. Nieuwe webpagina’s kan ik op een heel gemakkelijke en snelle manier zelf aanmaken, en daardoor voel ik me onafhankelijk en flexibel. Ik hoef niet voor elk wissewasje naar een websitebouwer toe, als ik iets aan mijn pagina’s wil veranderen, of als ik nieuwe ideeën heb voor een coachingstraject of een online cursus.

Zo is het niet altijd geweest. Lang geleden bouwde een goede vriend van mij mijn website gratis. Hij deed dit geweldig en ik was en ben hem diep dankbaar, maar altijd als ik iets aan mijn website wilde aanpassen voelde ik me bezwaard om hulp te vragen. Hij had al zoveel op zijn bord! Daardoor bleven er nieuwe ideeën al te lang op de plank liggen die ik al lang online had willen zetten. 

Frustrerende internetprovider

Ook had ik op dat moment een kleine en behoorlijk incapabele (Nederlandse) internetprovider – ik zal geen namen noemen. Keer op keer raakte ik enorm gefrustreerd als ik een probleem had met mijn website. De helpdeskmedewerkers dreven me werkelijk tot razernij (en waarschijnlijk was dat wederzijds!). Ik herinner me een keer dat ik twee uur met hen aan de telefoon heb gezeten omdat mijn website plat lag, en ik begreep niet waarom (en zij ook niet). Ze behandelden me voor mijn gevoel als het domme vrouwtje, en dat vond ik bepaald niet leuk. Ze waren merkbaar geïrriteerd omdat ik zoveel van hun tijd in beslag nam en ik was volledig gestresst om exact dezelfde reden. Hoe dan ook: klantvriendelijkheid nul.

Na dat frustrerende telefoongesprek van twee uur zwoer ik dat ik nooit meer zaken met hen zou doen, en ik heb me aan mijn woord gehouden. Ik ben na een langdurige zoektocht op internet overgestapt naar een andere hostingprovider: Siteground, een internationaal opererende en Engelstalige provider. Veranderen van provider was een klus, maar ik had het ervoor over, en heb er ook nooit spijt van gehad. Siteground handelde het grootste deel van de migratie af, en ze waren vriendelijk en geduldig als ik om hulp vroeg. Een enorm verschil met mijn vorige provider.

 

Oké, terug naar de redenen waarom ik denk dat het een goed idee is om je eigen website te bouwen.

 

1. Het is goedkoop

Een WordPress website bouwen hoeft niet duur te zijn. De enige kosten die ik had waren de kosten van het Divi-thema (en natuurlijk de lopende kosten voor de domeinnaam en hosting, maar daar moest ik toch al voor betalen).

 

Intermezzo: Wat is WordPress? Wat is een thema? Wat is hosting?

Voor het geval je nog niet thuis bent in de wondere wereld van WordPress, allereerst wat algemene informatie. 

  • WordPress is een open-source content management systeem (CMS). Of in gewoon Nederlands: het is een gratis websitemaker. Met WordPress kun je relatief eenvoudig een website bouwen en onderhouden: het is het meest gebruikte CMS ter wereld.
  • Een WordPress thema is een verzameling bestanden, die zorgen voor de grafische interface van je WordPress website. Met andere woorden: het thema bepaalt hoe jouw website er van de buitenkant uitziet. 
  • Webhosting is een service waarmee je een website op internet kunt plaatsen. Een hosting-provider levert je ruimte op het web, waarop jij je website kunt opslaan. Een hosting-provider maakt gebruik van speciale computers die servers worden genoemd. Wanneer internetgebruikers je website willen bekijken, typen ze de naam van je website op de zoekmachine (zoals bijvoorbeeld Google) in. Hun computer zal dan verbinding maken met de server en de bezoekers kunnen vervolgens je website bekijken.

 

Welk thema ga je kiezen?

Er zijn ontzettend veel gratis (mooie!) WordPressthema’s op internet te vinden. Maar toch besloot ik om niet voor zo’n gratis thema te kiezen. Ik wist dat mijn website nog heel wat jaren mee zou moeten gaan, en daarom wilde ik een thema kiezen waarvan ik wist dat er een degelijk bedrijf achter zat met een goede helpdesk en goede programmeurs die het thema steeds door zouden ontwikkelen, zodat ik telkens degelijke updates zou krijgen. Daar wilde ik wel voor betalen! Dus zocht ik zorgvuldig op internet naar de mooiste thema’s die er waren en – zoals ik al zei – werd ik verliefd op Divi. Over Divi later meer. Eerst nog even verder waarom ik zélf mijn WordPress website wilde bouwen, in plaats van dit door een websitebouwer te laten doen. 

 

2. Je bent flexibel

 Als je je eigen website bouwt, leer je WordPress heel goed kennen. Dus als je een nieuw idee voor een training of een cursus hebt of om een andere reden meer informatie op je website wilt zetten, is het heel eenvoudig om daarvoor een ​​nieuwe pagina aan te maken. Als je je website laat maken door een website-ontwikkelaar is de kans groot dat je je nooit echt op je gemak gaat voelen met WordPress. Het kan dan zijn dat je het aanbrengen van wijzigingen steeds maar blijft uitstellen, omdat je niet goed weet hoe je het moet aanpakken, of omdat je geen zin (of geld) hebt om iemand te vragen of in te huren.

Natuurlijk hoeft dit niet waar te zijn. Tegenwoordig zullen veel website-ontwikkelaars je precies uitleggen hoe je je eigen pagina’s kunt bouwen en aanpassen. Toch is ervaring met WordPress fijn als je kleine of grote veranderingen op je website wilt aanbrengen, zodat je onafhankelijk bent en meteen aan de slag kunt als je een nieuw idee krijgt.

 

3. Je kunt je website in je eigen tempo ontwikkelen

Veel mensen stellen het inhuren van een ontwerper eindeloos uit, omdat ze hem of haar dan moeten vertellen wat ze precies willen. Een designer vraagt je natuurlijk wie je wilt bereiken met je website, wat het doel van je website is, wat je er precies voor inhoud op kwijt wilt, en wat voor sfeer je met je website willen uitstralen. En het kan zijn dat je dat nog niet helemaal zeker weet, en dat je daarom je ideeën nog maar een tijdje op de plank laat liggen.

Het fijne van zelf je eigen website maken is dat je je ideeën on the road kunt ontwikkelen. In mijn geval kreeg ik pas duidelijk wat ik precies wilde door de pagina te maken en te zien hoe de pagina eruit zou komen te zien. Natuurlijk werkte ik eerst aan de tekst in Word of Google-documenten, en dacht ik van tevoren na over de inhoud, en over wat voor kleuren en wat voor sfeer ik uit wilde stralen. Maar pas als ik daadwerkelijk met mijn ideeën had geëxperimenteerd, kreeg ik duidelijkheid over wat ik nou echt wilde. Op deze manier ging ik heen en weer totdat ik tevreden was. Dit zal niet voor iedereen zo werken, maar voor mij was het zeker wel het geval.

 

Meer over Divi

Wat sprak me nou zo aan aan Divi?

Allereerst vond ik de website-voorbeelden die ik op de website van Elegantthemes (dat is de naam van het bedrijf) gewoon mooi. Maar toen ik er eenmaal mee ging experimenteren merkte ik hoe prettig het werkt. Divi maakt gebruik van een ‘pagebuilder’, een soort blokkensysteem, waardoor je heel gemakkelijk allerlei verschillende modules aan je pagina kunt toevoegen. Natuurlijk zijn er modules voor tekst en afbeeldingen, maar ook voor video’s, audio’s, prijstabellen, e-mail optins, buttons, plattegronden, een webshop, dia-voorstellingen (en nog een heleboel meer, maar ik gebruik lang niet alles). Wat ik leuk vind aan Divi is dat ook als je alles super-simpel houdt, en niet allerlei toeters en bellen in je ontwerp opneemt, het er mooi uitziet. Zelfs voor de grootste onbenul (daartoe reken ik mijzelf) is het prima te doen om er iets moois van te maken. Misschien niet zo spetterend als een echte webdesigner het zou kunnen, maar meer goed genoeg voor een goed werkende basiswebsite. 

Wereldwijd gebruikt

Toen ik vervolgens nog weer wat langer doorgoogelde, bleek dat het Divi thema wereldwijd heel veel gebruikt wordt. Er zijn erg veel webdesigners die ermee werken – en dat gaf mij vertrouwen dat ik niet een of ander vaag obscuur thema ging aanschaffen, maar iets dat gedragen wordt door een wijdere community. 

Daarnaast maakte Elegantthemes als bedrijf in het algemeen ook een prettige indruk op me. Ze hebben gedetailleerde handleidingen (wel in het Engels!), en daarnaast een degelijke helpdesk. Wat ik ook leuk vond en vind, is dat ze een interessant blog hebben, waar ik steeds weer naar terugkeer, omdat er zoveel goede artikelen opstaan. Kortom: het geheel ademt een sympathieke sfeer.

 

Dan verder naar het volgende onderdeel van dit artikel:

 

Hoe bouw je je eigen website?

Hieronder zet ik in het kort welke stappen je moet zetten om zelf je website te bouwen. Ik heb zelf ook een (gratis) mini cursus ‘Doe het zelf met Divi’ ontwikkeld. Op deze pagina vind je een korte cursus in vier stappen, met video’s en een downloadbare handleiding. Als je wilt kun je dus direct aan de slag met stap 1.

 

1. Vraag een domeinnaam aan

Je kunt natuurlijk je eigen naam kiezen. Maar je kunt ook een naam kiezen die de essentie van je boodschap of je bedrijf overbrengt. Het is helemaal aan jou. Het is het slimst om je domeinnaam aan te schaffen bij dezelfde hostingprovider. Daarin heb je enorm veel keuze.. Ik heb gekozen voor Siteground, daarover later meer.

 

2. Kies een internetprovider

Kies indien mogelijk een hostingservice die je helpt met kleine WordPress-problemen (oftewel een Managed WordPress Hosting-provider, daarover later meer), zodat je geen WordPress-specialist hoeft te raadplegen wanneer je een klein probleem hebt. Het is ook erg handig als de internetprovider je helpt WordPress voor je te installeren. De meeste Managed Hosting-providers hebben een standaard wordpress-installatieprogramma. Maar als je aan Siteground via de chat vraagt of ze het voor je willen doen, is dat ook geen enkel probleem. Wil je het zelf doen, bekijk dan de eerste video in stap 2 van de gratis cursus die ik heb gemaakt. 

Als je een provider wilt kiezen, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Hoeveel ondersteuning bieden ze?
  • Hoe vriendelijk zijn ze? Voor mij was en is dit superbelangrijk. Wat je kunt doen om daarachter te komen is contact opnemen met de helpdesk met een vraag. Zo wordt direct duidelijk hoe je wordt behandeld. 
  • Wat zijn de openingstijden van hun supportdesk? Mijn voormalige webhost had alleen ‘kantooruren’ en een lange wachtrij die veel stress veroorzaakte als ik aan het einde van een werkdag een probleem tegenkwam. Het voordeel van internationaal opererende bedrijven is dat ze werknemers over de hele wereld hebben: er is er altijd wel eentje wakker.
  • Hoe lang moet je meestal wachten op een antwoord als je een vraag hebt?
  • Welke taal spreekt/chat het ondersteuningsteam en kun je enigszins uit de voeten in die taal? Als je de Engelse taal echt helemaal niet machtig bent, dan is een Engels sprekende provider natuurlijk niet aan de orde. Maar je hoeft ook zeker niet vloeiend Engels te spreken – internationale bedrijven zijn gewend om met niet-native-speakers om te gaan.
  • Welke communicatiemiddelen gebruikt de helpdesk? Krijg je hulp via de telefoon, e-mail en/of chat? Het is fijn als je meerdere keuzes hebt. Voor mij bleek hulp via de chat onverwacht veel prettiger dan hulp via de telefoon. Bij mijn vorige provider werkte de helpdesk telefonisch en per mail. De telefoon gaf me altijd veel stress omdat ik niet zo snel uit de voeten kon met technische termen. En ik moest altijd eindeloos wachten op een antwoord via de mail. Het voordeel van een chat is dat je enerzijds direct contact hebt (vaak direct of binnen een paar minuten), en dat het je tegelijkertijd rustig de tijd geeft om na te denken wat precies je vraag is en hoe je die moet formuleren: je hoeft immers niet direct te reageren, zoals bij een telefonische helpdesk wel het geval is.
  • Kan en wil de helpdesk WordPress-gerelateerde vragen voor je beantwoorden? Voor mij was dit essentieel. Bij mijn vorige provider kon ik alleen vragen stellen over de hosting zelf, en niet over dingen die met WordPress te maken hebben. Veel grotere providers bieden ‘Managed WordPress Hosting’ aan, wat betekent dat ze WordPress-specialisten in dienst hebben, en meer service bieden op het gebied van WordPress-gerelateerde zaken. 
  • Wat is de prijs van hun producten en hoe verhoudt het zich tot andere hostingdiensten? Houdt bij je vergelijking in het oog dat Managed WordPress Hosting (soms een stuk) duurder is dan ‘gewone’ WordPress hosting. Daar krijg je ook wat voor terug: meer veiligheid, gespecialiseerde ondersteuning, dagelijkse backups, meer snelheid en automatische updates, om een paar dingen te noemen. Het moge duidelijk zijn dat ik deze meerprijs er graag voor over had, gezien mijn eerdere traumatiserende ervaringen ;-). Let ook goed op aanbiedingen. Vaak is hosting in het eerste jaar of zelfs langer een stuk goedkoper dan in de daarop volgende jaren. Reken in je vergelijking altijd met de prijs op langere termijn – je website is waarschijnlijk nog vele jaren in de lucht, dus de korting die je het eerste jaar krijgt valt daarbij in het niet.
  • Hoeveel websites kunt je op één account hosten? Ik heb gekozen voor een optie waarop ik onbeperkt website kan hosten, omdat ik meerdere websites in de lucht heb. Het is in mijn geval goedkoper om deze ​​optie te kiezen in plaats van voor elke website apart te betalen.
  • Helpen ze je om over te stappen van een andere provider, mocht je niet tevreden zijn over je eigen provider? Ik vond het overstappen best ingewikkeld dus ik vond het erg fijn dat ik steeds weer contact kon (en durfde) op te nemen als zaken me niet helder waren. Heel belangrijk, want ik wilde niet dat mijn website tijdens de migratie niet ‘down’ zou zijn. 
  • Maken ze dagelijkse back-ups? Heel belangrijk: mocht er iets fout gaan, dan weet je dat er altijd een back-up voorhanden is.
  • Heeft de provider een beveiligingsservice tegen hackers en malware? Managed WordPress Hosting is sowieso veiliger dan ‘gewone’ hosting, maar daarnaast maak ik ook gebruik van een sitescanner. Mijn Nederlandse website is ooit gehackt, en dat was zo’n verschrikkelijke ervaring dat ik dat nooit meer wil meemaken! 
  • Kun je met iDeal betalen? Relatief gezien is dit niet zo’n belangrijk punt natuurlijk, maar voor mij speelt het toch mee. Het is prettig als je geen creditcard hebt en geen Paypal gebruikt, om simpelweg met iDeal te kunnen betalen. 

 

Okee: na dit intermezzo ga ik weer terug naar de stappen die je moet zetten om zelf je WordPress website te maken.

 

3. Installeer WordPress

Daar heb ik hierboven al het een en ander gezegd. Bij de meeste Managed WordPress Hosting-providers kun je dit via een installatietool heel gemakkelijk zelf doen, en anders kun je het via de chat vragen of ze het voor je willen doen.

 

4. Zoek een WordPress-thema dat je echt leuk vindt

Er zijn talloze prachtige en goed gecodeerde thema’s, dus neem de tijd om een ​​thema te vinden dat je aanspreekt. Zoals ik al zei, werd ik verliefd op Divi vanwege het heldere ontwerp, maar ik vond het ook prettig  dat het wordt geleverd met een paginabuilder, een drag-and-drop-bouwbloksysteem dat het heel eenvoudig maakt om een webpagina te maken.

Als je op zoek bent naar een thema, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Wil je een gratis thema of ben je bereid om voor een premium (betaald) thema betalen?    
  • Heeft het thema een sober ontwerp dat makkelijk aan jouw wensen aan te passen is? 
  • Is het thema responsief? Responsieve thema’s passen hun lay-out aan op de verschillende schermformaten en apparaten zoals tablets en telefoons. 
  • Is het thema browser-compatible? Met andere woorden: werkt het thema goed op de verschillende zoekmachines, zoals bijvoorbeeld op Google Chrome, Firefox, Internet Explorer en Safari?
  • Wilt je een pagebuilder gebruiken? Dit is een WordPress-plug-in waarmee je pagina-layouts kunt maken met behulp van een drag-and-drop systeem De meeste grotere premium oftewel betaald) WordPress-thema’s hebben een eigen paginabuilder. Wil je een idee krijgen hoe het werken met zo’n builder gaat, kijk dan naar stap 3 van de gratis cursus die ik heb gemaakt, waarvoor je je op deze pagina kunt opgeven. Let op: een paginabuilder creëert allemaal stukjes code (programmeertaal), die het je makkelijk maken om zonder iets van programmeren te weten je weg te kunnen vinden. Let op: als je later naar een ander thema over wilt stappen, moeten al die stukjes code weer verwijderd worden.  Dat maakt het extra belangrijk om van tevoren goed na te denken over welk thema je wilt kiezen, om ‘gedoe’ achteraf te voorkomen. 
  • Welke ondersteuning krijg je? Een groot nadeel van het gebruik van een gratis WordPress-thema is dat er meestal geen supportdesk of gedetailleerde documentatie voorhanden is als je problemen ondervindt. Dan moet je zelf dingen uitzoeken, of een deskundige betalen om kleine of grotere problemen voor je op te lossen. Een premium thema kost geld, maar daarvan wordt ook een helpdesk betaald. Check altijd de supportpagina, en kijk of je daar een goed gevoel bij krijgt. Neem eventueel – net als bij de hostingprovider – contact op, en check of je vriendelijk behandeld wordt. 

 

Okee, verder naar stap 5

 

5. Upload je thema naar WordPress.

Als je Divi gebruikt, kijk dan naar de derde video van stap 2 van mijn gratis cursus. Dan krijg je een idee hoe simpel het is. (Gebruik je een ander thema, dan gaat het op een vergelijkbare manier). 

 

6. Maak je eerste pagina

Kijk voor een simpele demonstratie stap 3 van mijn gratis cursus (daar kun je je hier voor opgeven). Zo’n eerste pagina kan heel eenvoudig zijn, en soms heb je aan één pagina al genoeg, als je je website als een soort online visitekaartje wilt gebruiken. 

Forceer jezelf niet om je hele website in één keer te maken. Zorg in elk geval voor een domeinnaam en maak een eerste pagina. Later kunt je je website laten groeien en meer pagina’s toevoegen. Het hoeft niet perfect te zijn. 

Wanneer je deze eerste zes stappen hebt uitgevoerd, kunt je je gaan ontspannen. Je staat op het web! De eerste klap is binnen. En als je er klaar voor bent, kun je de volgende stappen nemen.

 

7. Voeg een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief toe op je eerste pagina

Als je contact wilt houden met de mensen die je wilt bereiken met je website, is het opbouwen van een nieuwsbrief bestand fundamenteel. Het liefst begin je daar in een zo vroeg mogelijk stadium mee. Het is zonde om jaren te wachten, om er pas dan achter te komen dat je eigenlijk toch wel een nieuwsbrief bestand had willen opbouwen. Al die tijd had je al adressen kunnen verzamelen van al dan niet toevallige passanten.

Om e-mailadressen te verzamelen heb je een email-serviceprovider nodig. Vroeger was ik helemaal fan van Mailchimp (gratis t/m 2000 inschrijvingen, mooi en redelijk makkelijk om mee om te gaan), maar toen ik meer eisen begon te stellen aan wat een email-serviceprovider allemaal zou moeten kunnen raakte ik steeds gefrustreerder. Over de ins en outs hiervan zal ik nog meer vertellen in een ander artikel. Maar om het voor nu kort te houden: door al mijn frustraties ben ik overgestapt naar Mailerlite (gratis t/m 1000 inschrijvingen, mooi, super simpel om mee te werken en met een stuk meer mogelijkheden – die ik op dit moment absoluut noodzakelijk vind voor mijn bedrijf). Hier kun je een gratis account aanmaken, als je er alvast wat mee wilt experimenteren. Je kunt deze account altijd weer deleten, dus je zit nergens aan vast. Wil je daarna toch naar een andere email-provider, dan kun je ze altijd als csv-bestand downloaden en ze in een ander email-programma uploaden. 

 

8. Tot slot: voeg meer pagina’s toe aan je website.

 

Je kunt bijvoorbeeld denken aan:

  • Een pagina met een biografie van jezelf
  • Een pagina met je producten (zoals trainingen, coaching, kunst of wat je ook maar te koop aanbiedt)
  • Een blog
  • Een contactpagina
  • Een pagina met je privacy policy

 enzovoorts.

 

 

 

Veel plezier!

 

Ik hoop dat dit artikel je inspiratie heeft gegeven om je website te gaan maken! Het is een leuk en leerzaam proces, dus ik moedig je van harte aan om ermee aan de slag te gaan. 

 

Ik wens je veel succes!

 

Simone